[Acht.] lässt sich am 
besten vorstellen als
 „zwei mal vier“:

Das Quartett „herrenrunde“ 
um Oliver Leicht, bestehend 
aus den Musikern Norbert 
Scholly (guit), Ingmar Heller (b) 
und Jens Düppe (dr), sowie ein
zweites Quartett aus Blechbläsern
mit Christine Chapman (frhrn),  
Christian Jaksjø (euph, baritone), 
Klaus  Heidenreich (tb) und Ed Partyka (btb, tuba).

Alle Musiker sind in  verschiedensten Formationen zu hören, aus deren Liste nur einige genannt sein sollen: Till Brönner, Geir Lysne´s Listening Ensemble, Bob Brookmeyer´s New Art Orchestra, musikFabrik, Vienna Art Orchestra, Ensemble Modern und nicht zuletzt die
Big Bands von hr, wdr und ndr.

Auch aufgrund dieser verschiedenen Einflüsse entsteht ein interessantes und vielschichtiges Klangbild, das jede Darbietung sehr spannend macht.
Durch eine ungewöhnliche Instrumentierung, bestehend aus Jazz-
Quartett und tiefem Blech, entwickelt sich ein großer und doch subtiler Klang, der den Rahmen eines herkömmlichen Jazz-
Oktetts sprengt. Oliver Leicht hat sich mit [Acht.] ein
Ensemble geschaffen, das komplexe Arrangements
verwirklichen kann, ohne auf  improvisatorische
Interaktion einer kleinen Band verzichten
zu müssen. Sein Ensemble verweigert
sich damit der Einordnung in gängige
Schemata und wechselt zwischen
Groß- und Kleinformation,
zwischen Arrangement
und Improvisation,
zwischen
Form
und
Freiraum
[Acht.] is not only the title of Oliver Leicht´s Debut-CD but  also the name of his Ensemble. The Saxophone and Clarinet-Player is well known through CD´s and Concerts with larger Ensembles like Germany´s Sunday Night Orchestra, Peter Herbolzheimer´s Rhythm  Combination & Brass and the Bob Brookmeyer New Art Orchestra. He is also a member of HR Big Band,  (Radio Big Band Frankfurt), attached to the broadcaster Hessischer Rundfunk. 

With his Debut CD [Acht.] he presents himself as an improviser, composer and arranger.
Here and now you can get some impressions of the second strike of this unique Ensemble. In Mai 2009 has been released the second recording entitled „Räume“
The German word „Räume“ means rooms in the first place. But depending on the context it also can have the meaning of spaces and even moods. This is where the music on „Räume“ carries the listener: Into different rooms, moods and spaces. The eight compositions have a large variety of musical influences including chamber music, rock and electronic music.
The extraordinary instrumentation of Jazz quartet plus low brass generates a beautiful sound, which is enriched and enhanced by the individuality of the performers.
As well as Oliver Leicht, band members Klaus Heidenreich, Christian Jaksjø , Norbert Scholly and Ingmar Heller are also presented as soloists. The playing of Jens Düppe on drums creates many moods and colours. Together with Ingmar Heller on bass he not only provides a solid rhythmic foundation for the ensemble and soloists but also creates the possibility of musical development in any direction.
Something similar can be said about Christine Chapman on french horn and Ed Partyka on bass trombone and tuba. They are the upper and lower end of the brass section, but far more they create intense emotions by their ability to add spirit and feeling to every single note they play.
Because of the flexibility of the individual players in the ensemble and through the compositions of Oliver Leicht, the band can create a broad spectrum of different sound environments („Räume“) and flow between the worlds of jazz improvisation, chamber music and muscular orchestral brass orchestrations seamlessly.
Cover Painting by Anja Majer
Listen also to the 2006 recording [Acht.]
OLIVER LEICHT   [Acht.]
Die Reise geht weiter – mit einem 53-minütigen und in sechs Titel aufgeteilten musikalischen Ausflug seines Ensembles [Acht.] entführt Oliver Leicht
sein Auditorium in die Welt der Klänge dieses bemerkenswerten kleinen Orchesters. Es besteht aus nur neun Musikern, schöpft mit diesen allerdings aus einem musikalischen Reservoir, welches eine größere Besetzung vermuten ließe. Es überwindet stilistische Grenzen mühelos und führt so auf klangliche Exkursionen vom Kammermusik-Trio zu kollektiven Improvisationen, von elektronischer (Pop-) Musik zu Jazz im orchestralen Gewand.

Schon zu den vorangegangenen drei Veröffentlichungen erwähnte Leicht die Flexibilität des Nonetts, die es ermöglicht „… die Spontanität und Interaktion einer kleinen Band zu haben, trotzdem gleichzeitig komplexe Klänge und Arrangements verwirklichen zu können.“ Diese beiden Pole finden sich auch bei der aktuellen Einspielung. Allerdings geht Reise dieses Mal noch weiter, noch tiefer hinein in facettenreiche Klanglandschaften im Spannungsfeld zwischen Leichts nach wie vor komplexen Arrangements auf der einen, den Improvisationen und Interpretationen des hochkarätig besetzten Ensembles auf der anderen Seite. Der Streifzug geht vorbei an verschiedenen, eingangs beschriebenen Stilen, was sich nicht zuletzt auch im Titel der Produktion wieder findet. Das Titel-gebende A_TRAK ist hörbar inspiriert durch Track-basierte elektronische „drum & bass“- Musik. Die restlichen fünf Titel folgen anderen, unterschiedlichen kompositorischen Wegen, nicht ohne auch hier verschiedene von Leicht selbst erzeugte oder kontrollierte elektronische Klänge in die Werke einfließen zu lassen.

Unverändert ist die Besetzung von tiefem Blech und Rhythmusgruppe. Bei letzterer allerdings im Vergleich zu den ersten Veröffentlichungen des Ensembles um zwei Instrumente erweitert. Das Cello, zu dem Bassist Matthias Eichhorn an ausgewählten Stellen wechselt, und als zusätzliche Stimme das Klavier, dass bei Konzerten schon seit einigen Jahren und nun auch bei dieser Produktion mit Hendrik Soll fest besetzt ist. Nachdem bei der vorangegangenen Produktion Jim McNeely als Feature-Gast am Piano dabei war, wollte, wie es der Bandleader selbst formuliert, er „nicht mehr auf diese Klangfarbe verzichten.“ Eine weitere Schattierung zu den zahlreichen anderen, die die akustischen Reisen dieser außergewöhnlichen Gruppe ergänzt.




The journey continues - with a 53-minute musical excursion by his ensemble [Acht.], divided into six tracks, Oliver Leicht takes his audience into the world of sounds of this remarkable small orchestra. It consists of only nine musicians, but with them it draws from a musical reservoir that would suggest a larger instrumentation. It effortlessly overcomes stylistic boundaries and thus leads on sonic excursions from chamber music trio to collective improvisations, from electronic (pop) music to jazz in an orchestral guise.

Already on the previous three releases Leicht mentioned the flexibility of the nonet, which allows "... to have the spontaneity and interaction of a small band, yet be able to realize complex sounds and arrangements at the same time." These two poles are also found in the current recording. However, this time the journey goes even further, even deeper into multifaceted soundscapes in the field of tension between Leicht's still complex arrangements on the one hand, and the improvisations and interpretations of the top-class ensemble on the other. The foray goes past various styles described at the beginning, which is reflected not least in the title of the production. The title-giving A_TRAK is audibly inspired by track-based electronic "drum & bass" music. The remaining five tracks follow other, different compositional paths, not without incorporating various electronic sounds created or controlled by Leicht himself.

Unchanged is the instrumentation of low brass and rhythm section. In the latter, however, two instruments have been added in comparison to the ensemble's first releases. The cello, to which bassist Matthias Eichhorn switches at selected spots, and as an additional voice the piano, which has been permanently played at concerts for several years and now as well at this production by Hendrik Soll. After the previous production featured Jim McNeely as a guest on piano, as the bandleader himself puts it, he " didn't want to do without this sound color any more." Another shade to the numerous others that complements the acoustic journeys of this extraordinary group.

Release-Date: September 24th, 2021 on FLOATMUSIC CD/DIGiTAL
previous releases:
Norbert Scholly
Jan Schreiner
Christian Jaksjø
Hendrik Soll
Oliver Leicht
Linus Bernoulli
Jens Düppe
Matthias Eichhorn
Günter Bollmann
guitar
Bass-Trombone/Tuba
Euphonium
Piano
Clarinets/Electronics
French-Horn
Drums/Glockenspiel
Bass/Cello
Trombone
Räume
The State Of Things
actual release: